Så har growth hacking slagit igenom i världen

Har du hört talas om growth hacking? Det var entreprenören Sean Ellis som myntade begreppet för runt tio år sedan. Nu har det blivit ett globalt fenomen som påverkar olika företag och deras framgångar enormt.

Growth hacking tog sin början bland start-ups i Silicon Valley i Kalifornien. Nya företag letade efter innovativa sätt att expandera verksamheten med begränsad budget. År 2010 presenterade alltså entreprenören och affärsängeln Sean Ellis begreppet, som sedan dess har spridit sig över hela världen.

Vad är growth hacking?

Om man använder det på rätt sätt kan growth hacking mångdubbla trafiken till en hemsida och skapa kraftig tillväxt för ett företag. Frågan många då ställer sig är: Vad är growth hacking? Enkelt förklarat är det ett verktyg för att maximera resultatet för en verksamhet, samtidigt som man håller nere kostnaderna.

Bättre än klassisk marknadsföring

Growth hacking, eller growth marketing, skiljer sig från traditionell marknadsföring på flera sätt. En tillväxthackare är expert på att hitta genvägar som gör att företag kan ta sig förbi hinder. Det kräver att man är bra på problemlösning. En growth hacker vågar tänka snabbt och tänka nytt. Den kan analysera data på ett smart sätt för att komma fram till vad ett företag behöver för att optimera sin strategi.

Varför heter det hacking?

Även om namnet innehåller ”hacking” och en person som arbetar med det kallas för ”growth hacker” så har det inget med dataintrång att göra. Istället handlar det om att med hjälp av smart, modern teknologi – ”hacks” – hitta smarta vägar framåt för att en verksamhet ska växa. Till exempel genom att definiera vilka företagets målgrupper på nätet är. På så sätt kan man hitta nya kanaler för marknadsföring och de bästa verktygen för tillväxt.

Analysera data

Receptet för growth hacking är att analysera ett företag i detalj. Det gör en growth hacker bland annat genom dessa steg:

  • Ta fram statistik från företagets hemsida, vem som besöker och hur kunderna beter sig. Vilka som registrerar sig eller köper, och hur många som faller bort.
  • Analysera data för att kunna skapa en strategi som passar målgruppen.
  • SEO-optimering, sociala medier, företagsblogg, och hur man skapar den optimala upplevelsen för kunderna.
  • Skriva innehåll anpassat till målgruppen, så kallad content writing.

Att välja rätt growth hacking strategi

När ett företag hittat sin målgrupp kan man börja att anpassa produkter, tjänster och marknadsföring efter kundernas behov. Resultatet från analyserna påverkar vilken slags annonsering man väljer, vad som funkar på hemsidan, på sociala medier och i nyhetsbrev, och vad som generar klick och köp.

Alla beslut som en growth hacker tar är baserade på dataanalyser. De använder landningssidor, analysverktyg och tester för att peka ut de tilltänkta kundernas vanor och beteende. Growth hacking lämnar inget åt slumpen. Allt är grundat på data från ett specifikt företag och till exempel dess besökare på hemsidan, följare på sociala medier, prenumeranter på ett nyhetsbrev, och köpare i webshopen.

Hårt arbete lönar sig

För många företag räcker tiden inte till att utföra de djupa analyser som effektiv growth hacking kräver. Allt fler väljer att anlita expert som kan utföra det arbete som är nödvändigt för att företaget ska kunna expandera och nå ut till fler kunder. För att framgångsrikt ”hacka” sitt företag till bättre resultat behöver en expert fördjupa sig i all tillgänglig data och utveckla en smart digital strategi utifrån resultaten.